9 Voordelen van zakelijke blogs

Zakelijk bloggen; steeds meer ondernemers gaan er actief mee aan de slag. Niet heel gek natuurlijk, want het is een makkelijke manier om de doelgroep te bereiken. Als je alle kennis voor je blogs in huis hebt, dan kan je deze aan de lopende band plaatsen. Het kost je enkel tijd.

De 9 belangrijkste voordelen van bloggen

Wij bloggen regelmatig. Uit ervaring weten we dat het veel makkelijker is om voor iemand anders te bloggen dan voor jezelf. Toch is het zeker de moeite waard om een blog op te zetten, en ook bij te houden, want er zijn veel voordelen te behalen. Wij geven je de 9 belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen.

1. Zakelijk bloggen; focus op de long tail

In blogteksten heb je alle ruimte om keywords te verwerken. Phrases helpen je bij het optimaliseren van je vindbaarheid (SEO). Dit betekent natuurlijk ook dat je je met zakelijk bloggen goed kan focussen op de long tail, en de long tail is werkelijk oneindig!

2. De overtuigende kracht

Er zijn tegenwoordig ongelofelijk veel websites en webwinkels. Dit is natuurlijk ideaal voor de consument, want er is altijd meer dan genoeg te kiezen. Nadeel is wel dat consumenten het vaak niet meer weten. Welk bedrijf is nu wel een goede keuze, en welke niet? Steeds meer mensen gaan online op zoek naar publicaties van en over een onderneming om een mening over het bedrijf te creëren. Met een blogtekst kan je niet alleen overtuigen, maar je onderneming wordt ook sympathieker gevonden door de consument.

3. Het kost enkel tijd

Zakelijk bloggen kost je alleen maar een beetje van je tijd. Natuurlijk hebben we deze tijd ook niet altijd, maar tijd is makkelijker (of beter) om uit te geven dan geld. Bloggen is gratis, dus maak er gebruik van! Tip: maak een lijstje met blogonderwerpen waar je alles over weet. Heb je een keer (te) weinig tijd om een blog te plaatsen? Pak je lijstje, kies je onderwerp en je hebt binnen een paar minuten een blog online staan.

4. Zakelijk bloggen; focus op de brand awareness

Het is met blogteksten heel eenvoudig om je te focussen op de brand awareness. Hoe meer relevante blogteksten je plaatst, hoe meer kans dat dit door de juiste mensen gelezen wordt.

5. Je wordt slimmer!

Wat wij zelf een groot voordeel vinden van zakelijk bloggen is wel het feit dat je slimmer wordt. Dat is toch weer mooi meegenomen! Wij schrijven regelmatig blogteksten voor ondernemingen die zich in diverse branches bevinden. Natuurlijk hebben wij ook niet overal verstand van, en dus moeten we regelmatig op zoek naar informatie voor blogteksten. Met het lezen en verwerken van de informatie slaan we steeds nieuwe informatie op, en wordt de kennis steeds verder uitgebreid.

6. Intern en extern effect

Zakelijk bloggen is vaak bedoeld om een extern effect te bereiken, maar ook intern kunnen de blogteksten een positief effect hebben. Grotere ondernemingen kunnen zakelijk bloggen voor zowel de buitenwereld als het eigen personeel. Het is niet altijd mogelijk om personeel van ieder nieuwtje op de hoogte te houden bij vergaderingen en andere meetings. Wanneer medewerkers de zakelijke blogs bijhouden wordt dit een stuk makkelijker, en het kost minder tijd.

7. Bijzonder eenvoudig

Zakelijk bloggen is content marketing in de meest eenvoudige vorm. In CMS-systemen is het makkelijk om blogposts te plaatsen en het hoeft je niet eens zoveel tijd te kosten. Iedereen kan het! Daarnaast is ook het monitoren heel simpel. Je kan van verschillende tools gebruik maken om inzicht te krijgen in de resultaten van je zakelijke blogs.

8. In contact met je doelgroep

Er is (bijna) geen makkelijkere manier om engagement te creëren. Je kunt de dialoog met je doelgroep aangaan. Dit zorgt er dan weer voor dat je als onderneming meer gewaardeerd wordt. Je doelgroep geeft graag een mening over je ontwikkelingen, je uitbreidingen, je nieuwtjes… Met een zakelijke blog kan je deze mogelijkheid bieden.

9. Google houdt ervan!

Google is groot fan van actieve websites. Veel ondernemingen bouwen een website, of laten dit doen, en kijken er daarna niet meer naar om. Alles wat erop moet staan is er ook op te vinden. Denk aan webpages zoals Over Ons, Diensten en Contact. Natuurlijk is het zo compleet, maar Google ziet ook dat jij helemaal niks met je website doet. Waarom zou Google zich dan wel inzetten om jouw website hoog te ranken? Juist, daar heeft Google helemaal geen zin in. Als jij zorgt dat je regelmatig verse (en waardevolle!) content op je website plaatst, door middel van zakelijk bloggen, dan komt dit je positie in Google ten goede.