SEO tips: moet je woorden bewust fout gaan spellen?

SEO tips kunnen natuurlijk ontzettend waardevol zijn, maar dan moeten ze wel kloppen! De wereld van search engine optimization verandert heel snel, zeker de laatste jaren. De SEO tips waar je een paar jaar geleden echt nog goed mee aan de slag kon werken nu niet meer. Sterker nog, er zijn SEO tips uit het verleden die toen heel goed werkten en die je website nu kunnen schaden. Vandaag bespreken we één van de SEO tips die je nu beter links kan laten liggen.

Bewust spelfouten maken in je keywords

Eén van de meest gegeven SEO tips uit het verleden is om je keywords verkeerd te spellen. Dit ging lang niet voor iedere website op. Deze SEO tip werd voornamelijk gegeven aan mensen die een keyword wilden gebruiken waar al veel concurrentie op te vinden was. Daarnaast moest het gaan om een keyword dat vaak verkeerd gespeld werd in de zoekmachine. Door het focus keyword bewust fout te spellen kwam de website dus bovenaan in Google te staan bij de mensen die het keyword op dezelfde manier fout spelden in de zoekmachine. Een makkelijke manier om bovenaan in Google te komen. Of het ook verstandig is om dit te doen…

Mensen vragen er nog steeds om

Het komt zeker nog voor dat mensen aan tekstschrijvers vragen om keywords bewust fout te spellen. Wij maakten het laatst ook nog mee. Wij werden ingeschakeld om een zakelijke website te vullen met interessante SEO blogs. De content was bedoeld voor een blogsite voor ondernemers. De eigenaar van deze website vroeg ons om het woord ‘business’ te spellen als ‘bussines’. Nu zijn er in de basis twee manieren om dit te doen.

  • Je schrijft eenmalig ‘bussines’ in de eerste alinea en legt daarna uit dat het eigenlijk ‘business’ moet zijn. Vervolgens schrijf je het in de rest van de tekst op de juiste manier.
  • Je schrijft het overal in de tekst volgens de verkeerde spelling.

Het keyword eenmalig verkeerd spellen

Het woord eenmalig verkeerd spellen om vervolgens uit te leggen dat dit de verkeerde spelling is. Natuurlijk geef je hiermee aan dat je zelf wel degelijk weet hoe je het moet spellen. Dat spreekt in je voordeel. Toch geef je hier ook mee aan dat je de tekst hebt geschreven voor de zoekmachine in plaats van voor de lezer. Dit spreekt niet voor je. Totaal niet zelfs. Mensen houden niet van inhoud die voor zoekmachines is geschreven. Deze teksten worden namelijk snel gezien als teksten die voor de lezer niet waardevol zijn. Er is immers vooral rekening gehouden met keywords, waardoor de kwaliteit van de tekst over het algemeen afneemt. Mensen zullen snel wegklikken.

Het keyword voortdurend verkeerd spellen

Het keyword voortdurend verkeerd spellen zorgt ervoor dat mensen die het in de zoekmachine verkeerd spellen niet weten dat het verkeerd gespeld is. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen dit zijn. Google geeft namelijk tegenwoordig de juiste spelling van een woord aan wanneer iemand het in de zoekmachine verkeerd spelt. De kans is dus groot dat mensen direct klikken op de juiste spelling. Mensen die weten hoe het woord gespeld moet worden – en dat zijn er veel méér dan de mensen die het niet weten – zullen jouw website snel zien als onprofessioneel. Als je het woord al niet goed kunt spellen, hoe kun je er dan wel veel verstand van hebben?

Een voorbeeld uit de praktijk

Een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in SEO  heeft ervoor gekozen om ‘search engine optimization’ voortdurend verkeerd te spellen. Er wordt ‘search engine optimalisation’ geschreven op de professionele website. Dit is de term waar mensen op zoeken die niet erg thuis zijn in de Engelse taal. Voor die mensen is ‘optimalisation’ een logische vertaling van ‘optimalisatie’. Mensen die dus niet weten hoe het gespeld wordt – en dat zijn er nog maar weinig als het om SEO gaat – voelen zich wellicht goed geïnformeerd door de website. Helaas zullen alle mensen die zoeken naar een professioneel SEO bedrijf – en die de juiste spelling wel kennen – liever geen zaken doen met dit bedrijf. Want, en daar is-ie weer, hoe kun je veel betekenen op het gebied van SEO als je niet eens weet hoe je het schrijft? Niet verstandig dus! Uiteraard vinden wij het niet netjes om de naam van dit bedrijf te noemen.

Google geeft de juiste spelling aan

Zoals we eerder al hebben genoemd geeft Google tegenwoordig de juiste spelling aan. Mensen die niet goed kunnen spellen weten dit natuurlijk ook. Zij tikken dan ook niet meer het hele woord in, maar alleen de beginletters van het woord. Vervolgens kijken zij naar de suggesties die Google voorschotelt en zo zien zij de juiste spelling staan. Zij klikken deze aan en zoeken vervolgens op de juiste spelling van het woord in de zoekmachine. Het is dus nog bijzonder weinig zinvol om keywords verkeerd te spellen.

Google weet wat er bedoeld wordt

We geven je nóg een reden om de SEO tip te negeren. Google weet namelijk precies hoe je woorden goed schrijft. Ook hier geven we je natuurlijk een voorbeeld van. In Google wordt er regelmatig gezocht naar ‘Googelaars ontmaskert’. In dit televisieprogramma (Goochelaars Ontmaskerd) worden goocheltrucs uitgelegd en de afleveringen zijn op YouTube te vinden. Als je ‘googelaars ontmaskert’ intikt in plaats van ‘Goochelaars Ontmaskerd’, dan zie je dat de resultaten de juiste spelling weergeven. Bovenaan in Google is geen resultaat te vinden met deze verkeerd gespelde zoekterm. Daarnaast zie je helemaal onderaan de pagina een opsomming van gerelateerde zoekopdrachten staan waarin de term ook uitsluitend juist gespeld is.

Eén van de meest waardeloze SEO tips dus

De tip om een keyword bewust verkeerd te spellen is dus echt één van de meest waardeloze SEO tips uit het verleden. Het levert je wellicht nog een aantal bezoekers op die het keyword niet goed kunnen spellen. Het kost je anderzijds wel mensen die zoeken naar een professional, dus het kost je klanten.