In dit blog geven wij je 3 tips om jouw weerbarstige klas (of puber) te motiveren, verbinding te maken en er weer jouw klasje van te maken!
We vertellen je graag wat je kunt doen om de weerstand in een puber, om te vormen naar motivatie en een open leerhouding. Want laten we eerlijk zijn, je bent dol op je leerlingen, maar je zou ze toch af en toe achter het behang willen plakken, right?
TIP 1: Innerlijke houding.
Je kijkt op je rooster en je ziet ze staan; klas 2b, de horrorklas, de klas die je dag vergalt. Die je werkplezier flink beinvloedt. Altijd druk, ongemotiveerd, opstandig en er zitten me toch een paar relschoppers in. En je hebt alles al geprobeerd, van belonen tot straffen, van aardig zijn tot kortaf en “ik zal het ze laten voelen ook!”. En dat terwijl je gewoon een goede en leuke docent bent en ook wil blijven.
Pubers wat leren over jouw vak; niks mooiers dan dat. Ze motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Plezier in je werk, is wat je gelukkig maakt. En dat werkplezier moet je ook behouden, ook met klas 2b!
Ga daarom even terug naar het begin. Denk eens eventjes na over waarom je docent werd, en welke docent heeft vroeger indruk op jou gemaakt, en welk soort docent wil je zijn. Stel je die ideale JIJ weer eens even voor. Die docent die als ie doet waar ie goed in is, een topper is. Die docent waar juist klas 2b behoefte aan heeft. Heb je ‘m goed helder? TOP, ga dan met de ogen van deze docent naar je klas kijken met behulp van TIP 2.
TIP 2: Empathie
Pubers, je bent er dol op maar hun gedrag is van tijd niet te harden en vaak onbegrijpelijk en ongrijpbaar. Je hebt het beste met ze voor, maar ze gaan met de hakken in het zand en er is weerstand. Bergen met weerstand. En hoe meer jij erop hamert wat er ‘moet’ hoe dieper zij als het ware in hun rol van recalcitrante puber worden geduwd.
Wat dan wel? Empathie!
1) Kruip in de huid van de puber en erken hun perspectief ‘hun waarheid’
2) Oordeel daar niet over
3) herken de emotie / gedrag dat je ziet
4) en benoem het!
Dit filmpje legt het haarfijn uit (ook iets om in de klas te laten zien trouwens!)
Empathie is een keuze; je kiest er bewust voor om je (even) te verbinden met die puber. Je hoeft mee te gaan janken of in zijn/haar emotie mee te gaan, of het gevoel weg te nemen, maar wel erkennen dat die emotie of dat gevoel er is en dat je het ziet. Op die manier maak je verbinding met je leerling en eigenlijk met je hele klas, want die andere leerlingen kennen dit gevoel of die emotie haarfijn; het zijn immers allemaal pubers.
En als je dat echt gedaan, dan ontstaat er aan beide kanten! een open mindset. Dan kun je echt contact maken, communiceren en leren.
TIP 3: Neem es een loep
30 leerlingen in een klas, en allemaal anders. Speciale gevallen, stille muisjes en grote monden. Allemaal willen ze bediend worden op een manier die bij ze past. En dan hebben we het alleen nog maar over klas 2b! Jij wil het liefst ook elk kind zien, begrijpen en helpen.
Het helpt als je een top 3 maakt van de kinderen waar je het meeste last van hebt en ze een voor een eens onder de loep neemt. Maak er een mindmap van, wat zie je allemaal als je naar het kind kijkt, hoe loopt het, hoe gedraagt het zich in een sociale context, wat weet je van het kind, wat stoort je, wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn, wat zegt het over jou en tot slot wat heeft dit kind nodig. Gewoon 1 ding. Een ding dat jij zou kunnen doen, dat iets zou kunnen veranderen in het gedrag van dit kind.
One small step for a (wo)man, one giant step for mankind
We hebben je nu 3 tips gegeven waarmee je de motivatie bij je leerlingen vergroot, je werkplezier toeneemt en een positieve beweging krijgt in “jouw klas 2b”. Onze planmethode is er voor gemaakt, om te motiveren! Wil je weten hoe we dat doen? Lees dan hier over de SKUR Planmethode en de link naar motivatie. Wil je meer interessante tips over pubers (in de klas) en motivatie? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.