Verlies jij soms ook de moed als je je leerlingen iets wil aanleren?

Nou dan ben je echt niet de enige hoor. Docent zijn is een pittig beroep; het vreet energie en zo’n dagje voor de klas kan je soms compleet leegtrekken. Want hoe kun je nou zorgen dat leerlingen wel in de ‘aan-stand’ staan en je je niet voortdurend laat frustreren door hun gedrag of gebrek aan actie. Kennis is macht, en dat geldt ook bij pubers. De volgende 3 inzichten kunnen je helpen.

Wij houden van pubers

We zijn dol op kinderen uit deze leeftijdscategorie. We houden ervan om te ontrafelen wat ze bezig houdt, te ontdekken wat hen bezielt, ons te verbazen over hun humor, inzichten, kijk op de zaak, creativiteit, verfrissende openheid, en hun energie (als je op de juiste knop weet te drukken).

En omdat we zo van deze kinderen houden, is het onze missie geworden om ze te helpen in deze roerige periode van hun leven. Want laten we eerlijk zijn, de puberteit is de meest ingrijpende ontwikkelingsfase van een mens. En deze kinderen hierbij helpen, is eigenlijk best eenvoudig: houvast en structuur bieden zodat ze leren te vertrouwen op zichzelf en van daaruit keuzes leren maken.

Puberteit

En nu moeten we één ding niet vergeten: die puberteit duurt totdat de tiener ergens begin 20 is. En alles wat we doen is aanleren, aanreiken, en zorgen dat het op den duur beklijft en dat ze al doende leren.

Onze verwachtingen managen is dan ook aan de orde. Want het gaat niet in één keer goedkomen. Ook het plannen van huiswerk zal gaan met vallen en opstaan. Met in de fout gaan en weer opnieuw beginnen. Met vastlopen en bijstellen. Dat hoort erbij, maar hoe meer we kunnen oefenen, hoe vaardiger we worden. Als je jouw leerlingen leert plannen is het goed om te herhalen en van tijd tot tijd te informeren of het lukt. Of om nog eens een keer een kort plan-lesje te geven.

Conclusie #1:
Het gaat dus niet in 1 keer goedkomen; pubers hebben onze hulp nodig bij het opstaan en opnieuw beginnen.

Deeper cause

Voor een leerling is plannen natuurlijk nodig om het huiswerk te structureren en niet te verdrinken in alles wat hij moet en wil. Maar plannen dient een ‘deeper cause’ een plan waar jij als docent een significante rol speelt. En dat is namelijk bewust leven, bewust keuzes maken, bewust kiezen voor wat bij jou past en waar je je tijd aan wil spenderen.

Want onderwijs is zoveel meer dan alleen kennis overdracht. En school is meer dan een plek om te leren. Het is zeker zo veel plek om je te ontwikkelen als mens. Jullie hebben gekozen om jullie leerlingen hierbij te helpen door ze leren plannen. En daarbij is de eerste impuls gekomen vanuit het aanleren van executieve vaardigheden, misschien nog een schepje erbovenop door de NPO-gelden, maar ook omdat jullie je bewust zijn van het feit dat de vorming van deze kinderen tot volwassen mensen ook een deel van onze taak is.

Wat de wereld/maatschappij nu meer dan ooit nodig heeft, is de kwaliteiten van jongeren. De inventiviteit en creativiteit van de jeugd. Door ze te leren bewust te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, behouden we die kwaliteiten en geven we ze ruimte om er te zijn en te groeien.

Conclusie  #2:
Plannen geeft de puber ruimte. Plannen geeft ruimte aan de kwaliteiten van de jeugd die we keihard nodig hebben!

Jouw rol als docent

Wij zijn er van overtuigd dat jij als docent jouw leerlingen gaat inspireren en motiveren zodat ze dicht bij zichzelf blijven. En dat je met jouw grote hart voor je leerlingen ze zult steunen en helpen waar je maar kunt. Want ze hebben jouw begeleiding en hulp echt nog keihard nodig.

Ze kijken tegen je op, zetten zich tegen je af, maar zullen ook dol op je zijn als je werkelijk verbinding met ze maakt. En bovendien zullen ze je hun leven lang dankbaar zijn voor het feit dat jij iets in ze zag, of dat je in moeilijke momenten dat luisterend oor bood, ze de helpende hand gaf en ervoor zorgde dat ze niet koppie onder gingen maar doorzetten.

Conclusie #3:
Als docent speel je een giga-grote rol in het leven van je leerlingen. Je ziet ze, je neemt ze serieus en geeft ze het vertrouwen in eigen kunnen.

I’m a teacher, what’s your superpower?

Iemand die dat perfect kan verwoorden is Rita Pierson, docent in hart en nieren. O.a. bekend van haar motiverende TedTalk die we graag met jullie delen ter inspiratie. Wat een mooi mens, wat een inspirator, wat een docent.

Plaats een reactie