Gebrek aan eigenaarschap – deze 10 tips helpen

Baal jij van het gebrek aan eigenaarschap bij je leerlingen? Stoort het je dat ze achterover leunen en wachten of er iets langs komt op een presenteerblaadje? En maak je je zeker nu, na meer dan een jaar online onderwijs, zorgen over je leerlingen? Of ze nog wel op gang komen en hun motivatie weten terug te vinden? Lees dan even verder en ontdek waarom een huiswerkplanning kan helpen bij gebrek aan eigenaarschap. We geven je bovendien 5 tips voor het vergroten van motivatie bij de leerling maar ook 5 tips waarmee jij als docent iets aan hebt.

Hoe helpt een huiswerkplanning bij het vergroten van de motivatie?

Voordat ik ik uitleg hoe een huiswerkplanning kan helpen bij gebrek aan eigenaarschap, zou ik eerst even in de huid van die puber willen kruipen. Zodat we even voelen hoe het voelt als je jong bent, naar school gaat en tegelijkertijd de rollercoaster van de puberteit doormaakt. En we even verbinding maken met ons ‘lijdend voorwerp’.

Dus stel je bent middelbare scholier. Dan ben je dagelijks bezig met: nieuwe dingen leren, nieuwe vrienden maken, jezelf ontdekken, geregeerd worden door je hormonen en daarnaast opletten in de klas, huiswerk maken, toetsen leren, groepsopdrachten en projecten volbrengen. Best een pittig leventje. En dan zou ik nog haast de bijbaantjes en hobbies en eventuele sportieve aspiraties vergeten.

Kortom heel wat ballen om in de lucht te houden. En ik denk dat wanneer je al die activiteiten nog eens even door je hoofd laat gaan, je op je klompen aanvoelt dat school geen prioriteit heeft. Maar hoe kunnen we er dan voor zorgen dat het dat wel wordt?!

Verbonden, autonoom en competent; zo wil ieder mens zich voelen

Om je te willen ontwikkelen en te willen groeien zijn er drie grote basisbehoeften:

  • Je dient je verbonden te voelen
  • Je moet een gevoel van autonomie hebben
  • En je moet je competent voelen.

Als deze drie basisbehoeften vervuld worden, dan geven ze ons de energie om te groeien, om het leven aan te gaan zoals het voor ons ligt vertelt de Zelf Determinatie Theorie ons. En dat is precies wat een huiswerkplanning voor een leerling kan doen. En dan bedoelen we natuurlijk niet een planning die je wordt opgedragen of die ondoordacht wordt neergeklad. Want dat werkt niet.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” min_height=”” hundre_offset=””]

Wat wel werkt bij gebrek aan eigenaarschap is: leer een leerling plannen!

  • Want een leerling die echt leert plannen, krijgt hiermee een waardevolle vaardigheid ter beschikking. Het is een tool waarmee hij leert toveren met tijd, echt waar!
  • Die leerling leert zo tijd inschatten, verdelen en te gebruiken om een eigen gekozen doel te bereiken.
  • Een leerling met een plan, voelt zicht verbonden met dat plan. Hij heeft immers zelf prioriteiten bepaalt en keuzes gemaakt.

Als je zelf, binnen de kaders, mag bepalen het je leven eruit gaat zien, dan is dat leven van jou! Dus als je een huiswerkplanning hebt, die er voor zorgt dat er voldoende vrije tijd is, dat alle ‘ja-maars’ zijn meegenomen in het keuzeproces en dat je zelf de prioriteiten en keuzes hebt bepaalt. Dan ben je verbonden met je plan en gemotiveerd om het te laten lukken. Omdat de planning haalbaar is, volgt er succes en dat zorgt weer voor minder stress, meer plezier en betere resultaten.

Vijf motivatie verhogende tips voor de leerling

We hebben dit voor je samengevat in 10 simpele tips om het eigenaarschap van je leerlingen te vergroten. Voor de leerling die met een huiswerkplanning aan de slag de eerste vijf tips:

  1. Laat de leerling zichtbaar maken wat hij allemaal doet in een week.
  2. Laat leerlingen zelf nadenken en keuzes maken.
  3. Geef de leerling zelf verantwoordelijkheid.
  4. Laat de leerlingen de voor- en nadelen van een keuze eens benoemen.
  5. Laat de leerling zelf prioriteiten bepalen in een huiswerkplanning.

Zelf doen, hardop uitspreken, of zwart op wit zetten helpt bij het versterken van eigenaarschap.

Vijf tips voor jou als docent, om gebrek aan eigenaarschap aan te pakken

Voor jou als leraar kunnen de volgende tips helpen om de verbinding met en bij de leerling te versterken:

  • Probeer je lesstof aan te laten sluiten bij de belevingswereld van je leerling (probeer eens een rap te dicteren ipv een standaard tekstje
  • Goed voorbeeld doet goed volgen: vraag hulp, durf fouten te maken, hou je aan je planning, maak heldere afspraken met je leerling.
  • Kijk samen met de leerling of de klas naar wat er misging, wat er goed ging, wat er beter kan.
  • Heb oog voor kleine dingen, nieuwe oorbellen, een afwezige blik, of een bepaalde opmerking. Wat zit erachter, of waarom is het belangrijk voor die leerling? Zie het als een uitnodiging om meer van elkaar te weten te komen.
  • Spreek regels af met de klas. Vraag bij dingen die niet goed lopen, hoe kunnen we dit oplossen en wat levert het ons op als het goed gaat.

Want we zijn weliswaar ‘de leraar’, de oplossing ligt vaak bij de leerling! Op het moment dat je de leerling of de klas deel van de oplossing laat zijn, ontstaat er geheid eigenaarschap? Probeer het gewoon een keer uit! Wedden dat ze je versteld doen staan!

Plaats een reactie