Zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website is heel belangrijk wanneer je mikt op goede posities in Google. Het komt vaak voor dat zakelijke websites ineens een deel van hun bezoekers kwijtraken. Soms is de reden duidelijk, maar vaker is het zo dat het voor de ondernemer een raadsel is. Het verliezen van online bezoekers kan te maken hebben met zoekwoord kannibalisatie. Het komt vaker voor dat je denkt. Juist daarom is zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website zo belangrijk. Zoekwoord kannibalisatie wordt vrijwel altijd veroorzaakt door blogartikelen.
Inhoudsopgave
Wat is zoekwoord kannibalisatie eigenlijk?
Wanneer je de term letterlijk neemt, dan zou je zoekwoord kannibalisatie kunnen uitleggen als zoekwoorden die elkaar ‘opeten’. Letterlijk is dit natuurlijk niet mogelijk, maar het idee van zoekwoord kannibalisatie komt wel wat overeen. Als er op een zakelijke website twee webpagina’s worden gepubliceerd met hetzelfde focus keyword, dan gaan deze twee pagina’s elkaar te lijf in de strijd om een goede plek in Google. Ze gaan concurreren met elkaar en uiteindelijk wordt één van de twee verstoten van de eerste pagina. Dit effect wordt zoekwoord kannibalisatie genoemd.
Het verlies van online bezoekers
Waarom moet je zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website? Eén van de belangrijkste redenen is wel dat het je veel online bezoekers kan kosten. Stel dat je een artikel online hebt staan met het focus keyword ‘zakelijke blogs uitbesteden’ en dit artikel doet het erg goed. Je staat op de eerste pagina in Google en je krijgt er veel bezoekers mee binnen. Vervolgens schrijf je nog een blogpost met het focus keyword ‘zakelijke blogs uitbesteden’. De titel is minder sterk en de content is minder uitgebreid. Google geeft nieuwe online content altijd voorrang. Verse artikelen krijgen een tijdelijke boost in de zoekresultaten, waardoor het risico groot is dat je nieuwe artikel de goede plek van je eerdere artikel inpikt. Het beste artikel staat hiermee niet meer op de eerste pagina en zo raak je veel online bezoekers kwijt.
Zoekwoord kannibalisatie zorgt voor instabiliteit
Je zou denken dat het misschien nog niet zo erg is als een nieuw artikel de plek van je oude artikel inneemt in Google. Dit hoeft ook geen ramp te zijn, maar als de zogenaamde ‘boostperiode’ van je nieuwe artikel voorbij is dan verdwijnt deze weer van de eerste pagina en komt je oude artikel weer terug. Dit is natuurlijk fantastisch, zou je denken! Je kunt weer opgelucht ademhalen, toch? Niet helemaal. Het is namelijk zo dat je sterkste (eerste) artikel een tijdje weg is geweest uit de topresultaten. Hierdoor is deze de stabiele plek kwijtgeraakt, waardoor deze nu slechter rankt dan voorheen. Je hebt dus geen sterke positie met je nieuwe artikel en je oude artikel is de sterke positie ook kwijtgeraakt. Zoekwoord kannibalisatie zorgt dus voor instabiliteit waar je alleen maar nadelen van ondervindt.
Altijd zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website
In veel gevallen is het zo dat je oude artikel de sterke positie in Google uiteindelijk wel weer terug weet te winnen in Google. Dit kost veel tijd na de ‘aanval’ van zoekwoord kannibalisatie die je zelf – onbewust natuurlijk – hebt veroorzaakt. In deze vaak erg lange periode krijg je aanzienlijk minder online bezoekers en daalt je omzet. De conversie keldert mee. Kortom, je moet altijd zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website. Laten we een cliché gebruiken: voorkomen is beter dan genezen!
De denkfout die veel bedrijven maken
Er zijn relatief veel bedrijven die bewust zoekwoord kannibalisatie creëren op de website, maar zich er niet van bewust zijn dat het om zoekwoord kannibalisatie gaat. Ze kennen de term vaak ook niet. Er staat een artikel hoog in Google op het focus keyword ‘zakelijke blogs uitbesteden’. Het bedrijf haalt hier veel voordeel uit en dus wordt er nog een artikel met het focus keyword ‘zakelijke blogs uitbesteden’ gepubliceerd. Dit wordt gedaan vanuit de gedachte dat de website dan twee keer op de eerste pagina van Google verschijnt. Een logische gedachte, maar wel een verkeerde gedachte. Het is namelijk zo dat Google zoekers variatie aan wil bieden. Hierdoor komt het zelden voor dat er meerdere webpagina’s van dezelfde website op de eerste pagina komen te staan met hetzelfde focus keyword. Google schotelt de mensen liever verschillende websites voor, zodat zij meer keuze hebben.
Hoe kun je zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website?
Er zijn meerdere manieren om zoekwoord kannibalisatie te voorkomen op je website. Wil je een vergelijkbaar artikel publiceren? Dan is het aan te raden om je nieuwe artikel te linken aan je oude artikel. Doe dit met een interne link waarbij je het focus keyword gebruikt als ankertekst. Zeker als je veel zakelijke blogs online hebt staan kan het lastig zijn om te bepalen of je het focus keyword al eerder hebt gebruikt. Het risico dat je een long tail keyword per ongeluk twee keer gebruikt is aanzienlijk kleiner dan dat je een short tail keyword twee keer gebruikt. Het is daarom beter om te kiezen voor long tail keywords in je blogs. Dit levert je overigens nog veel meer voordelen op, zoals je kunt lezen in ons eerdere blog over long tail keywords.
Tip: focus keywords noteren!
Het is ook een optie om focus keywords in een bestandje op te slaan. Als je bang bent dat je per ongeluk toch twee artikelen publiceert met hetzelfde focus keyword, dan is het goed om de gebruikte focus keywords eens te noteren. Loop al je artikelen even na en zet de gebruikte focus keywords in een document op alfabetische volgorde. Ga je een nieuw artikel schrijven voor publicatie? Dan kun je je lijst eerst even nalopen om zeker te zijn dat je het gewenste focus keyword niet eerder hebt gebruikt. Voeg dit focus keyword direct toe aan het bestand, zodat je het in de toekomst niet nog eens gebruikt. Zo kun je vrij gemakkelijk zoekwoord kannibalisatie voorkomen op je website.